VUOSIKERTOMUS 2008

Puheenjohtajana toimi Marja – Leena Kuusijärvi, rahastonhoitajana Leena Hartzell ja sihteerinä Hanna Ailas.

Muut johtokunnan jäsenet olivat Tuula Aalto, Mona Alhanen, Arto Ertama, Pentti Ketola, Meri Kujanpää, Göran Lindholm, Hannu Sallinen ja Seija Suominen.

Johtokunta kokoontui toimikauden aikana 4 kertaa (7.3.2008, 23.5.2008, 12.9.2008 ja 23.1.2009).

Liittoon kuului sen 55. toimintavuotena 10 kerhoa ja  177 jäsentä. Yksi uusi kerho, Polyteknikkojen Canastakerho, hyväksyttiin Suomen Canastaliiton jäsenkerhoksi. Jäsenmäärän nousu verrattuna edelliseen vuoteen (244) johtuukin pääosin siitä. Monet pelaajat kuuluivat kuitenkin yhä edellisten vuosien tapaan kahteen tai useampaan kerhoon, joka on osoitus jäsenistömme jatkuvasta mielenkiinnosta yhteistä harrastustamme kohtaan.

Kerho                                 Jäsenmäärä                      (2007)

C-78                                                                              (18)

City                                     32                                       (34)

HCK                                                                               (22)

HeCa                                                                             (34)

HSSK                                 22                                       (26)

LCK                                    14                                       (15)

Mape                                  65                                       (65)

Poca                                  14

Tre                                      10                                       (12)

Vaasa                                20                                       (18)

Liitto on tuottanut tappiota 242,84 € toimikauden aikana. Tästä huolimatta taloudellinen tilanne on hyvä. Liitolla on rahaa noin 3.500 €.

Liitto ja sen jäsenkerhot ovat järjestäneet vuoden aikana 17 kilpailua, joissa on ollut yhteensä 676 (720) osallistujaa. Harmittavaa kyllä osallistujien määrä on taas laskenut edelliseen vuoteen verrattuna, vaikka viime vuonna järjestettiin yksi kilpailu enemmän kuin vuonna 2007.

Jatkoimme yhteydenpitoa visbyläisten kanssa. Kesällä Visbyn avoimiin osallistui Suomesta 4 pelaajaa. Syksyllä Visbystä osallistui 5 paria SM – Sambaan.

Ja sitten kilpailuihin ja tuloksiin:

Vaasan avointen Canastakilpailujen  (8 – 9.3 / 7 canastaa / 20 paria) voitto meni parille Marja – Leena Kuusijärvi City – Pentti Rajala City, toisena Kalervo Kallio Vaasa – Sven Sandberg Vaasa, kolmantena Asko Katajamäki Vaasa – Pekka Kero Vaasa.

Joukkuesamban SM (15.3 / 5 sambaa / 18 paria) voittanut joukkue oli nimeltään Hissukat, jonka muodostivat Marja-Leena Kuusijärvi  – Pentti Rajala City sekä Sirkka Rajala  – Aira Ylenius City, paras pari oli Irma Koskela-Kanervo  – Pentti Kanervo Mape.

Canastan Suomen Mestarit (12 - 13.4 / 5 canastaa / 28 paria) ovat Tomi Halme  – Pia Koskela Mape, toisena Väinö Falck Mape – Leila Kallio Heca, kolmantena Pertti Hiihtola  – Timo Määttänen Mape.

City järjesti HM - Samban (26.4 / 5 sambaa 20 paria), mestaruuden vei pari Pekka Hartzell –Iiro Rannema Mape, toisena Pertti Hiihtola – Timo Määttänen Mape, kolmantena Irma Koskela-Kanervo – Pentti Kanervo Mape.

Sitoumussamban SM (14.6 / 5 peliä / 14 paria) voitto meni parille Leo Linden – Seppo Sorri HSSK, toisena Marja-Leena Kuusijärvi – Pentti Rajala City, kolmantena Raimo Juvonen – Raimo Mäenpää HSSK.

Tampereen Canastakilpailuissa (30 – 31.8 / 7 canastaa / 30 paria) voitokkaita olivat pari Kaj Karlsson – Ensio Mäkelä HCK, toisena Kaarina Kangas – Raine Kangas Heca, kolmantena Tuula Aalto – Pentti Ketola HCK.

HSSK järjesti Sitoumussamban HM kilpailut (13.9 / 5 peliä / 16 paria)

Voiton ottivat pari Seija Juote – Meeri Rintamäki Heca, toisena Leo Linden – Seppo Sorri HSSK ja kolmantena Sirkka Rajala – Aira Ylenius City.

HCK:n järjestämän Canastan HM:n  (11.10 / 5 canastaa / 28 paria) voiton otti pari Arvi Marjanen Mape – Arvo Tamminen HCK, toisena Seija Juote – Meeri Rintamäki Heca, kolmantena Marja-Leena Kuusijärvi – Pentti Rajala City.

Samban Suomen Mestaruuskilpailuissa (25.10 / 5 sambaa / 26 paria) voiton vei pari Jim Båtelsson – Patrik Joelsson Visby, toisena Martti Murto HSSK – Jukka Mäkelä HCK, kolmantena Mona Alhanen – Nora Alhanen Mape.

Hecan järjestämän Canastan Joukkuekilpailun (15.11. / 5 canastaa / 22 paria)  voitti joukkue Kultaranteet, jossa pelasivat  Pertti Hiihtola – Timo Määttänen Mape sekä Mona Alhanen Mape – Jukka Mäkelä HCK, paras pari oli Pertti Hiihtola – Timo Määttänen Mape.

Vuosikokouksen yhteydessä järjestetyn kilpailun (23.2 / 2 canastaa + 2 sambaa / 26 paria) voitti pari Unto Hämäläinen  – Pentti Ketola HCK, toisena Pertti Hiihtola – Timo Määttänen Mape, kolmantena Tuula Aalto HCK – Pentti Rajala City.

Mapen Kevätkisat Sopukassa (17 – 18.5 / 6 sambaa / 16 paria) voitti pari Mona Alhanen – Erik Pettersson Mape, toisena Marja-Leena Kuusijärvi – Pentti Rajala City, kolmantena Pertti Hiihtola  – Timo Määttänen Mape.

Cityn 50 – vuotisjuhlakilpailuna pidetyn Kesäsamban (8.7 / 3 sambaa / 24 paria) voitti Kaarina ja Raine Kangas Heca, toisena Tuula Aalto – Pentti Ketola HCK, kolmantena Marja-Leena Kuusijärvi – Pentti Rajala City.

SM – Samban yhteydessä järjestettiin epävirallinen Suomi – Ruotsi maaottelu, sen voitti pari Jukka Mäkelä HCK – Iiro Rannema Mape, toiseksi tuli Jim Båtelsson ja Patrik Joelsson Visby ja kolmas oli Roger Ebing – Kenth Magnusson Visby.

Johtokuntien kisat (29.11 / 2 canastaa + 2 sambaa / 18 paria) voitti Cityn  joukkue, jossa pelasivat Sirkka Rajala – Raili Suominen ja Marja-Leena Kuusijärvi – Pentti Rajala. Henkilökohtaisen kilpailun voitti Cityn pari Sirkka Rajala – Raili Suominen.

Mapen järjestämän Itsenäisyyspäivän henkilökohtaisen kilpailun (6.12 / 5 sambaa / 24 henkilöä) voitti Ellen Kuortti Mape, toiseksi tuli Leena Hartzell Mape ja kolmanneksi Arja Kujanpää City.  Mapen Pikkujoulukisan (7.12 / 3 sambaa / 10 paria) voitti pari Kaj Karlsson HCK – Topi Salo HSSK, toiseksi tuli Pentti Ketola HCK – Iiro Rannema Mape ja kolmanneksi Arto Ertama LCK – Airi Saastamoinen Mape.

Vuoden paras pelaaja palkinnon saajia on vuonna 2008  taas 2 pelaajaa samalla pistemäärällä 41 eli Cityä edustaneet Marja-Leena Kuusijärvi ja Pentti Rajala, enimmäispistemäärä oli 92.

Helsingissä, tammikuun 23. päivänä 2009

Hanna Ailas