TOIMINTAKERTOMUS 2009

Puheenjohtajana toimi Marja – Leena Kuusijärvi, rahastonhoitajana Raija Rannema ja sihteerinä Hanna Ailas.

Muut johtokunnan jäsenet olivat Mona Alhanen, Arto Ertama, Pirkko Hyytiäinen, Pentti Ketola, Paavo Kivistö, Göran Lindholm, Hannu Sallinen ja Seija Suominen.

Johtokunta kokoontui toimikautensa aikana 3 kertaa (1.3.2009, 28.8.2009  ja 8.1.2010).

Liittoon kuului sen 56. toimintavuotena 10 kerhoa ja       jäsentä. Viime vuosina jäsenmäärä on pysynyt suunnilleen vakiona. Monet pelaajat kuuluivat kuitenkin yhä edellisten vuosien tapaan kahteen tai useampaan kerhoon, joka on osoitus jäsenistömme jatkuvasta mielenkiinnosta yhteistä harrastustamme kohtaan.

Kerho                                 Jäsenmäärä                      (2008)

C-78                                                                              (20)

City                                     36                                       (32)

HCK                                   32                                       (21)

HeCa                                                                             (24)

HSSK                                 23                                       (22)

LCK                                    14                                       (14)

Mape                                                                             (65)

Poca                                  13                                       (14)

Tre                                        6                                       (10)

Vaasa                                26                                       (20)

Näiden lisäksi 6 muutakin kerhoihin kuulumatonta pelaajaa maksoi Liitolle jäsenmaksun, jotta he saattoivat osallistua virallisiin kilpailuihimme.

Liitto on tuottanut voittoa  469,21 € toimikauden aikana, joten Liiton taloudellinen tilanne on hyvä. Tilikauden päättyessä Liitolla oli rahaa noin 4.200 €.

Liitto ja sen jäsenkerhot ovat järjestäneet vuoden aikana 16 kilpailua, joissa on ollut yhteensä 600 (676) osallistujaa. Osallistujien määrä on taas laskenut edelliseen vuoteen verrattuna, tosin viime vuonna järjestettiin yksi kilpailu vähemmän kuin vuonna 2008.

Jatkoimme yhteydenpitoa visbyläisten kanssa. Kesällä Visbyn avoimiin canastakilpailuihin osallistui Suomesta 5 pelaajaa. Syksyllä Visbystä osallistui 7 pelaajaa SM – Sambaan.

Ja sitten kilpailuihin ja tuloksiin:

Joukkuesamban SM (7.3 / 5 sambaa / 12 joukkuetta) voittanut joukkue oli nimeltään Lucky Draw, jonka muodostivat Meri Kujanpää City – Kyösti Kärkkäinen HCK sekä Arja Kujanpää City  – Kirsi Rastas Mape, paras pari oli HSSK:ta edustaneet Raimo Juvonen ja Raimo Mäenpää.

Vaasan avointen Canastakilpailujen  (21 – 22.3 / 7 canastaa / 18 paria) voitto meni Vaasan Erik Kärrille ja Pekka Viertokankaalle, toisena Arja Kujanpää – Meri Kujanpää City, kolmantena Riitta Niemi – Hannu Sallinen Tampere.

Mape järjesti HM - Samban (4.4 / 5 sambaa 20 paria), mestaruuden vei pari Mona Alhanen – Nora Alhanen Mape, toisena Jukka Mäkelä HCK – Iiro Rannema Mape, kolmantena Aila Huttunen – Sirkka-Liisa Metso Mape.

Canastan Suomen Mestarit (25.4 / 6 canastaa / 24 paria) ovat Pertti Hiihtola  – Timo Määttänen Mape, toisena myöskin Mapea edustaneet Aila Huttunen – Sirkka-Liisa Metso, kolmantena Iiro Rannema Mape  – Seppo Sorri HSSK.

HSSK järjesti Sitoumussamban HM kilpailut (16.5 / 5 peliä / 12 paria)

Voiton ottivat pari Meeri Rintamäki City – Seija Suominen Heca, toisena Aune Aura Heca – Arianne Entson Mape ja kolmantena Katja Karjalainen HSSK – Kyösti Kärkkäinen HCK.

Sitoumussamban SM (19.9 / 5 peliä / 18 paria) voitto meni parille Katja Karjalainen – Riikka Mantila HSSK, toisena Tuula Aalto HCK – Aira Ylenius City, kolmantena Martti Ikonen – Raimo Mäenpää HSSK.

Samban avoimissa Suomen Mestaruuskilpailuissa (10.10 / 5 sambaa / 28 paria) voitto meni taas visbyläisille, tällä kertaa parille Eva Engström – Stefan Wessman, toisena Tuula Aalto – Pentti Ketola HCK, kolmantena Mona Alhanen – Nora Alhanen Mape.

Pocan järjestämän Canastan HM:n  (31.10 / 6 canastaa / 18 paria) voiton otti Cityä edustanut pari Meeri Rintamäki – Sirkka Rajala, toisena Pentti Kanervo Mape – Pentti Ketola HCK, kolmantena Vaasan pari Iris Kulves  – Leena Waxlax.

Cityn järjestämän Canastan Joukkuekilpailun (28.11. / 6 canastaa / 10 joukkuetta) voitti taas joukkue Kultaranteet täsmälleen samalla kokoonpanolla kuin viime vuonna eli Mona Alhanen Mape –Jukka Mäkelä HCK sekä Pertti Hiihtola – Timo Määttänen Mape, paras pari oli Mona Alhanen Mape –Jukka Mäkelä HCK.

Vuosikokouksen yhteydessä järjestetyn kilpailun (21.2 / 2 canastaa + 2 sambaa / 24 paria) voitti pari Raimo Mäenpää HSSK  – Raija Rannema Mape, toisena Terttu Linden City – Raili Parkkila LCK, kolmantena Meri Kujanpää City – Kyösti Kärkkäinen HCK.

Mapen Kevätkisat Sopukassa (30 – 31.5 / 7 sambaa / 16 paria) voitti pari Raimo Mäenpää HSSK – Esko Rauhala Mape, toisena Marja-Leena Kuusijärvi – Pentti Rajala City, kolmantena Iiro Rannema Mape  – Seppo Sorri HSSK.

Cityn  Kesäsamban (14.7 / 3 sambaa / 18 paria) voitti Pentti Kanervo Mape – Leo Lindén HSSK, toisena Kaj Karlsson – Ensio Mäkelä HCK, kolmantena Irma Koskela-Kanervo  – Raija Rannema Mape.

SM – Samban yhteydessä järjestettiin Ruotsi - Suomi ystävyysottelu, sen voitti pari Mona Alhanen – Bittan Malmqvist, toiseksi tuli Pentti Rajala – Kristina Djerf ja kolmas oli Raija Rannema – Stefan Wessman.

Mapen Pikkujoulukisat Sopukassa (14 - 15.11 / 7 sambaa / 14 paria) voitti pari Martti Murto Mape – Jukka Mäkelä HCK, toiseksi tuli Marja-Leena Kuusijärvi – Pentti Rajala City ja kolmas oli Irma Koskela-Kanervo  – Raija Rannema Mape.

Mapen järjestämän Itsenäisyyspäivän henkilökohtaisen kilpailun (6.12 / 5 sambaa / 36 pelaajaa) voitti Arto Ertama LCK, toiseksi tuli Leena Pulkkanen Mape ja kolmanneksi Tuula Aalto HCK.

Johtokuntien kisat (12.12 / 2 canastaa + 2 sambaa / 16 paria) voitti HCK:n  joukkue, jossa pelasivat Unto Hämäläinen – Jukka Mäkelä ja Kaj Karlsson – Ensio Mäkelä. Henkilökohtaisen kilpailun voitti  pari Unto Hämäläinen – Jukka Mäkelä.

Vuoden paras pelaaja sarjaan kuuluvia kilpailuja oli 9, Tampere ei järjestänyt kilpailua lainkaan. Enimmäispistemäärä näistä kilpailuista oli 80, muutamissa kilpailuissa voittajat saivat vain 8 tai jopa vain 6 pistettä vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Vuoden paras pelaaja palkinnon saajia on vuonna 2009 ennätykselliset 3 pelaajaa samalla pistemäärällä 31 eli Mapea edustaneet Pertti Hiihtola ja Timo Määttänen sekä Cityä edustanut Meeri Rintamäki. Sarjan tasaisuudesta kertoo se, että toiseksi sijoittuneet Mona Alhanen ja Hanna Ailas hävisivät vain pisteellä ja kolmanneksi sijoittunut Iiro Rannema vain kahdella pisteellä.

Kuluneen vuoden aikana saimme ikävä kyllä suru-uutisia useampaan kertaan. Helmikuussa nukkui pois paljon pidetty ja arvostettu Liiton useampivuotinen rahastonhoitajamme Leena Hartzell ja pian sen jälkeen myös hänen puolisonsa Pekka Hartzell. Lokakuussa saimme tiedon Liiton johtokunnan entisen puheenjohtajan Pauli Hätösen poismenosta. Myöskään visbyläiset ystävämme eivät välttyneet näiltä ikäviltä tapahtumilta, Jim Båtelsson menehtyi äkillisesti sairastuttuaan vakavasti.

Onneksi vuoteen sisältyi iloisiakin tapahtumia. Marraskuussa rakas ja arvostettu pelikaverimme ”Grand Old Lady” Dora Hindrell täytti 90 vuotta  ja Arto ja Ulla Ertama viettivät tunnelmallisia häitään.

Helsingissä, tammikuun 8. päivänä 2010

Hanna Ailas